وای فای دایرکت چیست؟

وای فای دایرکت چیست؟ چگونه از وای فای دایرکت استفاده کنیم؟در این وبلاگ به نحوه  فعالسازی وای فای برای انتقال فایل از دستگاه های مختلف را بررسی می کنیم.

به زبان ساده‌تر وای‌فای دایرکت یا همان WiFi Direct قابلیتی است که دستگاه‌های هوشمند موبایل را قادر به اتصال به یکدیگر و اشتراک گذاری فایل بدون نیاز به شبکه اینترنت و یا مودم وایرلس مشترکی می‌کند.

البته این سرویس مخصوص دستگاه هایی با سیستم عامل اندروید است و امکان اتصال بی‌سیم و به اشتراک گذاری داده های صوتی و تصویری را فراهم خواهد کرد.

وای فای دایرکت چیست؟

Wi-Fi Direct یک فناوری بی سیم همتا به همتا است که به رایانه ها یا موبایل های هوشمند شما اجازه می دهد بدون شبکه عمومی مشترک به یکدیگر متصل شوند. شما می توانید Wi-Fi Direct را نوعی بلوتوث از طریق Wi-Fi در نظر بگیرید.

یعنی همان قابلیت “کشف و ارسال” بلوتوث را دارد، اما داده ها با استفاده از شبکه بی سیم ارسال می شوند. و همانطور که ممکن است حدس بزنید، این سرعت بسیار بیشتری را برای انتقال فایل شما ارائه می دهد.

وای فای دایرکت چیست؟
کاربرد وای‌فای دایرکت چیست؟

با استفاده از وای‌ فای دایرکت شما می‌توانید بدون اتصال به اینترنت و بدون وصل کردن کابل از لپ‌تاپ و پرینتر به‌ راحتی این کار را انجام دهید و فایل مورد نظر خود را پرینت کنید. وای‌ فای دایرکت می‌تواند به دستگاه شما کمک کند تا عمل همگام‌سازی و بروزرسانی اپلیکیشن‌ها و سیستم خود را انجام دهد.

شما با استفاده از وای‌ فای دایرکت می‌توانید فعالیت‌هایی را با دستگاه‌های هوشمند خود انجام دهید که نیاز به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش دارند. مثلاً شما می‌خواهید چند عکس را که روی گوشی خودتان هستند روی تلویزیون مشاهده کنید.

وای فای دایرکت چیست؟

 قابلیت وای فای دایرکت (WiFi Direct) در آیفون، آیپد و آیپاد تاچ‌هایی ارائه شده که حداقل از سیستم عامل IOS 7 بهره‌مند باشند و این قابلیت در دستگاه‌های ios اپل با نام قابلیت ایردراپ (AirDrop) شناخته می‌شود؛

که مانند سیستم عامل اندروید، با استفاده از قابلیت ایردراپ (AirDrop) که در واقع مبتنی بر قابلیت وای فای دایرکت است، می‌توانید به سرعت و به شکل بی‌سیم دربین دستگاه‌های ios مختلف و سازگار با این قابلیت، فایل را به اشتراک بگذارید.

در کجا می توان از Wi-Fi Direct استفاده کرد؟

به دلیل سرعت فوق العاده سریع (با حداکثر سرعت تا 250 مگابیت در ثانیه) که توسط فناوری بی سیم همتا به همتا امکان پذیر شده است، Wi-Fi Direct را می توان در هر جایی که قبلاً از بلوتوث استفاده می کردید استفاده کرد.

  • به اشتراک گذاری فایل های چند رسانه ای: می توان از آن برای به اشتراک گذاری فایل های چند رسانه ای بزرگ از یک دستگاه به دستگاه دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر یک فایل ویدیویی بزرگ دارید – مانند یک فیلم – به دلیل حجم بالای فایل، Wi-Fi Direct باید ابزار اصلی شما باشد.
  • بازی: اکثر بازی‌های چندنفره با کیفیت بالا در تلفن‌های هوشمند به اتصال سریع برای تجربه‌ای بدون تاخیر نیاز دارند. دایرکت در چنین مواردی می تواند مفید باشد.
  • دستگاه های خارجی: دستگاه های رایانه ای مانند صفحه کلید، ماوس، چاپگر و غیره نیز می توانند با کمک Wi-Fi Direct متصل شوند.
وای فای دایرکت چیست؟
اتحادیه وای‌فای

اتحادیه وای‌ فای، اتحادیه‌ای است که استاندارد رسمی وای‌فای دایرکت را صادر کرده‌ است. همچنین، اتحادیه صنعت جهانی گواهی‌نامه‌های و ابزارهای مخصوص یا همان کیت‌ های وای‌ فای دایرکت را صادر می‌کند.

این گواهینامه به این معنی است که ابزارهای خاصی که با آن‌ها می‌توان به وای‌فای دایرکت متصل شد، ویژگی‌های مخصوص ارتباط با وای‌فای را دارند. اگر این گواهینامه برای برندهای متفاوت ارسال شود، یعنی تولیدکنندگان این برندها ویژگی وای‌ فای دایرکت را در کیت‌های خودشان شامل کرده‌اند.

نحوه اتصال وای‌ فای دایرکت در اندروید

برای پیدا کردن وای‌ فای دایرکت اندروید به گزینه تنظیمات Setting بروید و بر روی گزینه‌ی وای‌ فای کلیک کنید. دقت داشته باشید که در ابتدا باید وای‌ فای خود را فعال کنید تا بتوانید از قابلیت وای‌ فای دایرکت استفاده کنید. 

درقسمت سمت راست بالای صفحه وای فای، یک گزینه سه نقطه عمودی وجود دارد که وقتی روی آن کلیک می‌کنید، گزینه وای‌فای دایرکت پدیدار می‌شود. روی گزینه وای‌ فای دایرکت کلیک کنید.

با انتخاب این گزینه، گوشی شما مشغول به سرچ وای‌ فای دایرکت اندروید اطراف گوشی هوشمند شما مشغول می‌شود تا دستگاه‌های هوشمندی را که بهقابلیت وای‌ فای دایرکت مجهز هستند، پیدا کند.  پس‌ ازاسکن کردن دستگاه‌های اطراف، شما می‌توانید روی هر کدام از دستگاه موردنظر که می‌خواهید با آن ارتباط برقرار کنید کلیک کنید تا به آن متصل شوید.

ویژگی وای‌ فای دایرکت در اندروید ها از اندروید ۴ به بالا وجود داشته و شما در سیستم‌های اندروید بالاتر می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید. بنابراین نسخه‌های جدیدتر اندروید به این ویژگی مجهز هستند.

دوره طراحی سایت در دو ترم مقدماتی و پیشرفته برای شرکت در دوره اینجا را کلیک کنید.

آیا Wi-Fi Direct ندارید؟ انتقال فایل با بلوتوث!

اگر دستگاه های شما از Wi-Fi Direct پشتیبانی نمی کنند، یک راه حل هوشمند (در صورت عدم وجود کابل USB) بلوتوث است. این تکنیک به ویژه در صورتی کاربردی است که می‌خواهید از Wi-Fi Direct در ویندوز 7 یا 8 استفاده کنید و متوجه می شوید که این ویژگی وجود ندارد یا کار نمی‌کند.

ابتدا، قبل از ارسال فایل به آن، مطمئن شوید که رایانه شما با یک دستگاه بلوتوث مناسب  جفت شده است. روش شناسی این امر تا حد زیادی در همه دستگاه ها یکسان است و مستلزم آن است که هر دو روی”کشف” تنظیم شوند.

سپس هر دو دستگاه یکدیگر را جستجو می‌کنند و در صورت موفقیت‌آمیز، پس از وارد کردن کد تأیید به یکدیگر متصل می‌شوند.

وای فای دایرکت چیست؟

هنگام ارسال فایل، دستگاهی که فایل داده شما را دریافت می کند، از شما می خواهد که تأیید کنید که می خواهید داده ها را ذخیره کنید. با این موافقت کنید و منتظر بمانید تا انتقال کامل شود.

 وای‌ فای دایرکت تلویزیون

برخی از برندهای تولید کننده تلویزیون هم ویژگی وای‌ فای دایرکت را بر روی دستگاه‌های تلویزیونی خود پیاده‌سازی کرده‌اند. شما می‌توانید با وای‌فای دایرکت تلویزیون محتوای تصویری، صوتی و ویدئویی را از روی اسمارت فون یا کامپیوتر خود بر روی تلویزیونتان نمایش دهید و برای این کار نیازی به مسیریاب بی‌سیم ندارید.

برای استفاده از وای‌فای دایرکت تلویزیون اول باید در بروشور و دستورالعمل تلویزیون خود ببینید که آیا دستگاه تلویزیون شما از ویژگی وای‌ فای دایرکت پشتیبانی می‌کند یا خیر.

وای فای دایرکت چیست؟

در پایان اگر علاقه مند به یادگیری طراحی وب هستید پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره آموزشی طراحی سایت تبریز آموزش است. پس از گذراندن دوره، مدرک بین المللی فنی به شما اعطا می گردد که قابل ترجمه برای کار در سایر کشورها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

#iguru_button_6605a953ca0c7 .wgl_button_link { color: rgba(251,251,251,1); }#iguru_button_6605a953ca0c7 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605a953ca0c7 .wgl_button_link { border-color: rgba(255,255,255,0); background-color: rgba(240,173,101,1); }#iguru_button_6605a953ca0c7 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,255,255,0.01); background-color: rgba(255,109,52,0); }#iguru_carousel_6605a953ed145 .slick-arrow {border-color: #999999;background-color: #ebb757;box-shadow: 0px 0px 0px 0px rgba(0,0,0,0);}#iguru_carousel_6605a953ed145 .slick-arrow:after {color: #ffffff;}#iguru_carousel_6605a953ed145 .slick-arrow:hover {background-color: #ebb757;box-shadow: 0px 0px 0px 0px rgba(0,0,0,0);}#iguru_carousel_6605a953ed145 .slick-arrow:hover:after {color: #ffffff;}#iguru_carousel_6605a953ed145 .slick-arrow:hover:before {opacity: 0;}